Även om vi inte verifierar specifika påståenden eftersom omdömeslämnarnas åsikter är deras egna, kan vi märka omdömen med en ”verifierat”‑etikett ifall vi kan bekräfta att en företagsinteraktion har ägt rum. Läs mer

För att skydda plattformens integritet granskas både verifierade och overifierade omdömen av vår automatiserade programvara som är tillgänglig dygnet runt. Tekniken är utformad för att identifiera och ta bort innehåll som bryter mot våra riktlinjer, inklusive omdömen som inte är baserade på en äkta upplevelse. Vi är medvetna om att vi inte kan lägga märke till allt. Det går att flagga sådant som du tror att vi kan ha missat. Läs mer

Det här tycker kunderna

Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Idag mellan 8-12 skulle en säng bortforslas genom IKEAs försorg, tjänsten köpt i samband med köp av ny säng. I dag klockan 9:40 får jag ett sms om att det inte kan göras. Ringer då IKEAs kundtjänst oc... Se mer

Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Så fruktansvärt dåligt bemötande. Då den elektroniska vattenavstängaren gått sönder ( garanti va kvar ) ringt massa gånger fått olika information varje gång. Dom kan inte hjälpa vi måste söka beställa... Se mer

Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Bokat hemkörning av tunga möbler som inte dyker upp. Får sms att ordern har problem. Redan varit i kontakt med kundtjänst veckan före pga avsaknad av vara som måste skickas separat. Kan inte få ny lev... Se mer

Betygsatt 3 av 5 stjärnor

Ville göra en ändring att ta bort monteringshjälp som jag bokat av misstag. Det gick inte utan hela ordern måste annuleras och göras om. Tog lång tid med dumma chattpotten att få igenom mitt ärende. O... Se mer

Företagsinformation


Kontaktuppgifter

1,4

Mycket dålig

TrustScore 1.5 av 5

30 tn omdömen

5 stjärnor
4 stjärnor
3 stjärnor
2 stjärnor
1 stjärna

Ingen inbjudningshistorik registrerad

Det här företaget har inte bjudit in sina kunder. Omdömen kanske inte är representativa

Så använder företaget Trustpilot

Se hur deras omdömen och betyg hämtas, betygsätts och modereras.

Företag på Trustpilot får inte erbjuda incitament eller betala för att dölja omdömen. Omdömen är enskilda användares åsikter och inte Trustpilots åsikter. Läs mer

Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Köksresan med ikea blev en…

Köksresan med ikea blev en mardrömsresa!!!

Oproffesionel köksplanerare en massa fel.

4 veckors leverans blev nästan 5 månader.

Delar saknas leveransen är efter deras önskemål.

Mer än 20 samtal i den långa kön alla säger olika saker. "Vi ska hjälpa dig, vi hör av oss" nästa gång du ringer samma sak igen.

Har fortfarande en massa fel med köket men ingen kraft längre!

Det blev en dyr läxa.

28 augusti 2025
Omdöme utan inbjudan
Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Leverans från IKEA med Casa funkar…

Leverans från IKEA med Casa funkar otroligt dåligt! Kommer inte på beräknat datum, ringer kundtjänst som är jättetrevliga men får olika svar varje gång och framflyttat datum på leverans men kommer fortfarande inte. Absolut inte kundtjänst fel, utan IKEA som måste se över sina leveranser. Skapar otrolig frustration. Väntar fortfarande på leverans…

28 augusti 2025
Omdöme utan inbjudan
Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Var försiktig när ni handlar på IKEA



Var försiktig när ni handlar på IKEA

Jag vill dela med mig av min erfarenhet så att andra inte hamnar i samma situation. Jag köpte ett kök för 169 000 kr och fick en kredit på 150 000 kr. Det framgick inte tydligt att hela kreditbeloppet skulle betalas redan efter 30 dagar. På det sättet blir krediten missvisande och man riskerar att stå med en helt annan betalningssituation än man trott. Så meningslöst att man få en kredit som går inte att delbetala. Om jag visste då skulle jag inte valt IKEA.

Utöver detta har jag fått olika information från olika anställda, leveranserna har varit oklara och försenade, och flera viktiga delar saknades medan oviktiga artiklar skickades i stället.

Mitt råd är att var försiktiga när ni handlar från IKEA, kontrollera all information noga dock dem skickar inte information alls. Kommer bara ett mail som flummig och räkna med att beloppet kan ändras när som helst och blir dyrare.

Nu sitter jag traumatiserad och betalar hela summan . Jag tycker att det är en svenskt bluff företag som vill sälja sina möbler för så vi sätt.

Jag kommer inte handlar mer från ikea. Det finns många privat och billiga företag som man välja

28 augusti 2025
Omdöme utan inbjudan
Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Beställ inte hemleverans då dom…

Beställ inte hemleverans då dom använder Casa Delivery Ab som transportör. Fick mail från IKEA att leveransen var inställd, dom kunde inte svara på varför, då dom själva inte verkar få tag i transportören.

25 augusti 2025
Omdöme utan inbjudan
Betygsatt 2 av 5 stjärnor

Jobbar för tillfället hos kundtjänst

Jobbar för tillfället hos kundtjänst och kan meddela hur rent ut sagt värdelösa rutiner vi som handläggare har att jobba med. Många medarbetare som kan gå hem med klump i magen vid otrevligt bemötande från kunds håll trots att vi försöker vårt bästa. Vi beklagar alltid oss alltid i telefonen för köer, jobbig musik, etc. Men vi menar det. Har själv behövt beställa hemleveranser som krånglar och behövt ringa in på egen hand, vi förstår stressen och problematiken, likt vi många andra. Tror jag talar för alla på kundtjänst men vi försöker verkligen vårt bästa med att kompensera så gott det går och vi är väl villiga till det -om tonen är lugnt och snäll under samtalet. Finns mycket rutiner varav om de bryts kan det leda till mer än bara uppsägning. Väldigt sällsynta fall men som sagt, vi gör värt bäsra. Beklagar från personligt perspektiv men även andea medarbetare. Så klart kan det vara från person till person också!
ha dé!

31 juli 2025
Omdöme utan inbjudan
Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Använd aldrig click &…

Använd aldrig click & collect-tjänsten!!! Helt värdelöst! Lurendrejeri! Vi bokade släpkärra för att kunna hämta upp beställda varor mellan 16-17. Klockan 18 har vi fortfarande inte fått våra varor och släpkärran måste snart lämnas tillbaka. Så uselt av IKEA!

23 augusti 2025
Omdöme utan inbjudan
Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Ikeas kök det sämsta

Ikea det snålaste och sämsta företaget som finns! Handla aldrig dyra produkter som tex kök hos dem! Du kommer aldrig kunna göra reklamation! Ikea ger 25års garanti på bänkskivor, min bänkskiva började spricka redan efter 6 månader. Ikea sa att det är mitt fel för att jag har inte oljat in den.

13 augusti 2025
Omdöme utan inbjudan
Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Bänkskiva

Vi beställde en bänkskiva till vårt nya IKEA kök som äntligen är på plats aug-25 vi började vår köksresa november -24 på IKEA i Lund.
Vi beställde vår bänkskiva med ny vask ( den fick vi själva limma dit !!) hos en kökssäljare i Lund 29/6. Den skulle betalas direkt innan midnatt ( 20000:-) vilket vi löste.
Vi fick leveransdatum 23/7. Vi bokade då en hantverkare som skulle stänga av vattnet några dagar innan i köket vilket vi gjorde, men fick besked dagen innan leverans på telefon att den inte kommer förrän 4/8!! De erbjöd att leverera en Annas bänkskiva men då kunde vi inte lösa med hantverkare så vi bestämde oss för att vänta och fortsätt lösa disken i badrummet!! Det gick en vecka till och då fick vi ett nytt besked att IKEA inte kunde tillverka och leverera bänkskivan alls!! Vi skulle snabbt bestämma oss för två alternativ antingen en helt ny eller annullera ordern vilket vi gjorde för nu kände vi att vi tappat förtroende för IKEA. Efter ett samtal som tog 1.5 timme och där jag skickades runt på fyra avdelningar fickkniv jag prata med en handläggare om hela vår situation nu. Vi ville ha någon form av kompensation för det som hänt vilket godkändes ( 1950:-) 30/7 av denna handläggare där jag tyvärr inte tryckte på att få beslutet på mail. Vi fick ett e-kredit kvitto 30/7 men idag 13/8 har det fortfarande inte kommit några pengar tillbaka. Jag ringde igår igen till IKEA där en ny handläggare ( pratat med ca 6 st) sa att det kan ta upp till 14 dagar innan pengarna är tillbaka och att den 31/7 togs beslut om att vi inte får någon kompensation alls!! Ingen handläggare har meddelat oss detta nya beslut och hon fick inte ge oss kontakt uppgifter till fanns handläggare så vi kunde få ett besked varför!! Det enda hon sa var att vi hävt köpet vilket vi inte gjort utan IKEA har hävt ordern eftersom de inte kunde tillverka bänkskivan som vi beställde 29/6!!
Så nu sitter vi här fortfarande med disken i badrummet och ingen lösning än så länge ( från 21/7- 13/8)
Vi känner oss totalt överkörda av IKEA och jag har nu anmält dem till Konsumentverket så får vi se om det händer något där mot företaget som behandlar sina kunder så dåligt, vi har redan betalat dem för köket där sista leveransen kom 6/8, från köksresans början november 2024!!
Vi kommer aldrig att handla något mer på IKEA😡😡

13 augusti 2025
Omdöme utan inbjudan
Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Okompletta online-ordrar måste pausas och kund aviseras!!!.

Som tidigare IKEA anställd, vad har hänt med IKEAs kundtjänst och processen vid online beställningar med hemleverans?

Det är helt orimligt att skicka ut en order där
en el. flera artiklar saknas i en onlineorder utan att kunden meddelas i samband med att detta upptäcks vid plockningen av varorna och att kunden aviseras om detta INNAN ordern skickas ut (inte efter) SAMT att kunden då kan göra ändringar i sin order.

Det IKEA verkar glömma är att det är kunden som dels får betala en fraktavgift för en okomplett order och som även får hem artiklar i ordern som inte blir kompletta ex en låda men inte locket, en soffa men inte soffklädsel vilket gör att hela köpet/ordern upplevs som ett totalt misslyckande. Vad gör man med soffan eller lådan nu? Vem betalar returfrakten?

Hur mkt merjobb och omkostnader uppstår? Hur många onödiga samtal kommer till kundtjänst?

Hade kunden aviserats och plockningen avbrutits när det upptäcks att en produkt är slut på lager, ja då hade kunden kanske valt en annan soffa, låda eller soffklädse (som finns i lager) och ordern samt plocklistan hade uppdateras. Det ställningstagandet måste kunden få ta för det är kunden som betalar en fraktavgift för hemleverans och kundupplevelsen blir allt annat än bra när kunden efter okomplett order levererats, ska behöva styra upp returer el ringa flera samtal till kundtjänst för att lösa en sådan process detalj som ngn borde sett till finns på plats för länge sedan!! Skapa inte problem genom att ta den snabba vägen!

Kundtjänstens var också en upplevelse i sig, om man inte har förmågan att sätta sig in i hur kundernas problem har uppstått, tar ansvar (även mär det blir fel) eller är intresserad och själv strävar efter att hitta lösningar för kunderna, ja då bör man nog inte arbeta på en kund-tjänst i överhuvudtaget och man kommer att förstöra varumärket om man sitter på fel stol i detta avseende, kundtjänsten är kvittot/kvaliten på köpet! Att möta kund med: ”ledsen men det finns inget jag kan göra för ordern har redan skickats” ja då har man nått en ny nivå av lågvatten. Det finns många sätt att säga ”jag tar inte ansvar och tänker inte lösa det”.. det här var är ett sådant!

Ikea behöver återgå till att tänka på vikten att vidbehålla det tidigare goda ryktet om IKEAs varumärke, speciellt när vi lever i en tid där det finns många alternativa onlinebutiker som erbjuder möbler och inredning till förmånliga priser. Konkurrensen har aldrig varit tuffare.

För vad utmärker IKEA? Tidigare har IKEA varit symbolikt för ngt man litar på. Det har funnits ett mycket högt focus på kundnöjdheten och kundens upplevelse speciellt när det går fel (kundtjänst , retur och reklamation) har varit i särklass fantastisk!)

Så upplev det dessvärre inte det längre och man behöver återgå till att sätta kunden och inte sina egna processer först!

Hoppas det blir en förbättring!

12 augusti 2025
Omdöme utan inbjudan
Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Synd att man inte kan sätta en nolla

Fick mail med ”betalningsbekräftelse” för en vara som returnerades för en månad sedan. I samma mail tackar IKEA för denna beställning och påstår att den är under behandling. Det ser ut som en sommarvikarie inte fått behövlig utbildning och trycker på knapparna i systemet hejvilt och utan förståelse.
SKÄRP ER IKEA.

11 augusti 2025
Omdöme utan inbjudan
Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Har strulat med min hemleveransz vi…

Har strulat med min hemleveransz vi åkte hem från semestern för att ta emot vår nya säng. Ikea bekräftar på morgonen att den är på väg men den kom aldrig. Bring bekräftar att den är på väg men ingen säng kom och 45 min svartrot via telefon så störigt!

8 augusti 2025
Omdöme utan inbjudan
Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Ingen mejlsupport…

Riktigt dåligt att det inte finns något annat sätt att kontakta IKEA än att ringa eller besöka butiken.
Mejlsupport, som alla andra seriösa företag har hade varit en bra ide. Kanske dags att börja med det?

2 augusti 2025
Omdöme utan inbjudan
Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Sveriges sämsta hemleverans?

Sveriges sämsta hemleverans?
Köpte en säng till sommarstället 15/7. Betalade för hemleverans.
Denna skulle ske ”29/7 mellan 8-17”, ingen säng.
Efter nya telefonsamtal med 30 minuters väntetid, ny tid för leverans 1/8 mellan 8-17, ingen säng.
Ingen hjälp alls från kundservice IKEA som skyller på DHL
Vi har köpt en säng från IKEA och är mycket besvikna.

1 augusti 2025
Omdöme utan inbjudan
Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Diskriminering i Helsingborg Ingen garanti som gäller för flyktingar bara för svenskar Fel personal på fel plats

Dåliga personal och medarbetare i Helsingborg och hela Sverige .
Diskriminering i Helsingborg .

Varning varning !!!!😡😡😡👎👎👎

All dåliga bedömning på Ikeas sidan delar inte de dela bara bra bedömning på grejer .

De lurar på folket 👎

Prova och bedöma nåt inte bra och kollar de delar inte för att de andra inte se och kunden tänker att detta bra grejer .

Vilken bedragare 😡

Jag köpte soffan kalle (Landskrona model) 13500kr
med 3 år garanti på tyget och 10 år på hela soffan

Efter en månad gick där och visat dem hur ser ut med tyget massa nappar och färga på dem bli dåligt och massa fel På tyget och de lutar när man sitter på .

Det var en kille medarbetare på kassan visade kvitto och alla bildar och han sa hämta de du har rätt att lämna tillbaka och har filmat allt som hände på plats
.
Efter att jag lasta dem och körde till ikea lokal i Helsingborg bli annan anställd på kassan det bli en rasist kvinna som gäller inte invandrare och otrevlig person
Hon ändrat och sa kan ej lämna tillbaka de är smutsiga och ingen fel på dem och bl..bl.

Lämnat plats och kontakta huvud kontor bara mail och samtal fick ingen hjälp alls .

Sen gick vidare till konsumentverkets och Ikea skickat en personal för visning och besiktning och han har skrivit alla fel som han har sett .

8 månader tills idag och har inte fått hjälp

Nu jag har ärende hos ARN för soffor och ska vidare tills domstol mot den personen som gjorde diskriminering mot mig och medarbetare som accepterar retur först han ska vara vittne på min sidan .

Akta er köp inte från IKEA längre 👎👎👎

Massa bra företaget i Sverige bättre än dem china grejer som han fel personal på fel plats och respekterar inte sina kunder och folket .

7 januari 2025
Omdöme utan inbjudan
Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Trasig ugn vid första användning – IKEA vägrar hjälpa till

Vi beställde en ugn från IKEA 1 juli 2025. När vi använde varmluftsfunktionen för första gången (19 juli) small det till i ugnen, den stannade och slog ut jordfelsbrytaren i hela lägenheten. Produkten är helt obrukbar.

Installatör från Hemmafixarna (IKEAs partner) var här och konstaterade att felet ligger i ugnen – inte i installationen. Jag har kontaktat IKEA:s kundservice flera gånger (senast 25 juli) och bett att få häva köpet, eftersom det enligt konsumentköplagen ska åtgärdas inom skälig tid.

Trots det erbjuder IKEA en servicetekniker först 15 augusti. Inget lån, ingen ny vara, inget stöd. Jag har betalat över 8 000 kr inklusive extra frakt och felsökning – för en ugn som inte fungerar och en återförsäljare som inte tar ansvar.

Det är helt oacceptabelt att bli bemött så här, särskilt när IKEA själva vet att varan är trasig.

25 juli 2025
Omdöme utan inbjudan
Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Huuuuuur är det möjligt att ha en så…

Huuuuuur är det möjligt att ha en så dålig sida för inloggning? Det kan få en tryggare person än Skalman att bryta ihop i svordomar och sönderslagen dator.
Vem har gjort det här systemet? Någon borde slängas in i en fängelsehåla. Jag svor för 5 år sedan att aldrig sätta min fot på Ikea igen efter eran monumentala inkompetens att leverera mitt nya kök. Men ändå sitter jag här och försöker uppdatera mitt medlemsskap. Jag ömsom gråter och svär och skriker rakt in i skärmen. Jag ooooorkar inte, Aaaaaaaargh!

24 juli 2025
Omdöme utan inbjudan
Betygsatt 1 av 5 stjärnor

Tog mig sju samtal på ca 40 minuter per…

Tog mig sju samtal på ca 40 minuter per samtal för att få bort en uppenbar dubbelfaktura. Fick ge samma information gång på gång. De hittade inte ordernumret pga fel i deras system. De strök den ena fakturan men ville trots det inte meddela klarna att den överflödiga fakturan ströks. De lade det på mig som kund. Otroligt dåligt - stor tidsspillan för ett bagatellartat fel.

Tips: spåra beställningar och leveranser utifrån namn och inte bara orderenummer. Ordernummer kan komma bort och då kommer kunden i sticket, som inte har insyn i klarnas eller ikeas system. Med namn kopplade till en order kan man enkelt se till vem en order levererats och om fakturan är betald.

Tips 2: var behjälpliga mot kunden genom att ta ansvar för kontakter med andra juridiska personer gällande makulering av dubbelfakturor - tex klarna. Lägg inte detta på den enskilda kunden.

23 juli 2025
Omdöme utan inbjudan
Betygsatt 1 av 5 stjärnor

De skulle leverera ett paket till oss

De skulle leverera ett paket till oss. Vi fick ett meddelande om att de höll på att packa det. Deras chaufför ringde oss och sa att han inte kunde hitta platsen. Vi frågade var han var – "jag vet inte." Vi frågade "är du nära Charlottenberg?" Han sa "jag vet inte." Vi frågade om han hade försökt skriva in vår adress i GPS:en – han sa "nej."
Vi skickade då vår plats (platsdelning och koordinater). Två minuter senare fick vi ett meddelande om att leveransen hade försökt utföras men misslyckades.

0/5 – varför är detta ens tillåtet? De gör det här med flit.

Obs: Två timmar tidigare fick vi en annan leverans till exakt samma adress via GPS utan problem, så det är inte som att vårt ställe är svårt att hitta.

16 juli 2025
Omdöme utan inbjudan

Är det här ditt företag?

Registrera din profil för att få tillgång till våra kostnadsfria företagsverktyg, och kom närmare dina kunder.

Skapa ett konto gratis

Detta är Trustpilot

Vem som helst får skriva ett omdöme på Trustpilot. Den som skriver ett omdöme äger sitt omdöme och detta innebär att personen i fråga kan redigera eller ta bort sitt omdöme när som helst. Omdömen finns kvar på Trustpilot sålänge omdömeslämnarens konto är aktivt.

Företag kan be sina kunder om omdömen via automatiska inbjudningar. Dessa omdömen markeras som verifierade för att visa att det handlar om verifierade upplevelser.

Läs mer om andra typer av omdömen.

Vi skyddar vår plattform med hjälp av dedikerade medarbetare och smart teknologi. Läs mer om hur vi bekämpar falska omdömen.

Läs mer om omdömesprocessen på Trustpilot.

Här är 8 tips på hur man kan skriva omdömen på bästa sätt.

Verifieringen hjälper till att säkerställa att det är riktiga människor som skriver omdömena som du läser på Trustpilot.

Att erbjuda belöningar för omdömen eller att bara be en viss grupp personer att skriva ett omdöme kan påverka företagets TrustScore. Detta strider mot våra riktlinjer.

Läs mer