Installerade ett batteri i höstas från Raymondsolar. Hade redab solpaneler. Allt gick smidigt och anläggningen kom i drift kort efter installation. Jag tycker AI fungerar dåligt- bl a importerar den... Se mer
Även om vi inte verifierar specifika påståenden eftersom omdömeslämnarnas åsikter är deras egna, kan vi märka omdömen med en ”verifierat”‑etikett ifall vi kan bekräfta att en företagsinteraktion har ägt rum. Läs mer
För att skydda plattformens integritet granskas både verifierade och overifierade omdömen av vår automatiserade programvara som är tillgänglig dygnet runt. Tekniken är utformad för att identifiera och ta bort innehåll som bryter mot våra riktlinjer, inklusive omdömen som inte är baserade på en äkta upplevelse. Vi är medvetna om att vi inte kan lägga märke till allt. Det går att flagga sådant som du tror att vi kan ha missat. Läs mer
Det här tycker kunderna
Köpte batterier med ö-funktion i Oktober 2024 Fick batterier installerade i slutet av Februari 2025, men ingen Ö-funktion. Dessutom fungerade inte styrningen av batterierna som den ska. Har haft fler... Se mer
Företaget har svarat
Gjorde en fel anmälan på våran solcellsanläggning den 15/1 pga jordfelsbrytare och säkringarna och till solcellsanläggningen löser ut och hela huset blir strömlöst. Hubben är helt “död” även då strömm... Se mer
lovar mer än de håller, mycket dålig kundkontakt efter beställning. Man får själv ligga på. De har bristande uppföljning och styrning av leveranser - som blir försenade gång på gång. Betala inga försk... Se mer
Företaget har svarat
Ingen inbjudningshistorik registrerad
Det här företaget har inte bjudit in sina kunder. Omdömen kanske inte är representativa
Har besvarat 33 % av sina negativa omdömen
Svarar vanligtvis efter mer än 1 månad
Så använder företaget Trustpilot
Se hur deras omdömen och betyg hämtas, betygsätts och modereras.
UNDVIK UNDVIK UNDVIK
Jag skriver detta omdöme både utifrån min erfarenhet som kund och som leverantör till Raymond. UNDVIK UNDVIK UNDVIK!
Som leverantör är min tydliga rekommendation: gör inte affärer med Raymond. Risken att inte få betalt är mycket hög. Bolaget framstår som kraftigt ekonomiskt pressat och enligt den kreditupplysning jag tagit del av har fordringar på cirka 5,4 miljoner kronor registrerats hos Kronofogden bara under perioden januari–april 2026.
Som privatperson och kund är min erfarenhet också mycket negativ. Min rekommendation är att vända sig till en annan aktör. Att vara kund hos Raymond har varit en mycket frustrerande process. Man ska vara glad om man över huvud taget får sin anläggning på plats. Jag har skickat hundratals mejl, och min upplevelse är att bolaget gång på gång lämnar besked som sedan inte infrias. De säger sådant som verkar syfta till att lugna kunden för stunden, men samma mönster upprepas igen och igen.
Det bör även nämnas att Raymond begär 30 procent i förskott vid beställning. Om bolaget går i konkurs finns det en betydande risk att dessa pengar aldrig återbetalas.
Min samlade bedömning är därför: undvik Raymond, både som kund och som leverantör.
Installerade ett batteri i höstas från…
Installerade ett batteri i höstas från Raymondsolar. Hade redab solpaneler. Allt gick smidigt och anläggningen kom i drift kort efter installation. Jag tycker AI fungerar dåligt- bl a importerar den ström fast det är fullt solsken så det blir överskott. Det är ju idioti att betala för köpt ström när anläggningen producerar gratis. Hela id’en faller ju ihop. Just nu laddar inte batteriet upp alla utan ligger på 20% av sin kapacitet. Det gårinte att kontakta supporten per telefon utan man måste lägga upp en reklamation per mejl. Det dröjer länge ( minst en vecka) utan återkoppling. Om det kommer ett svar är det kryptiskt och otydligt. Jag har flera gånger bett dem ringa upp mej utan resultat. Jag ångrar att jag valde RaymondSolar.
Björn Gustavsson
Mycket missnöjd och besviken
Gjorde en fel anmälan på våran solcellsanläggning den 15/1 pga jordfelsbrytare och säkringarna och till solcellsanläggningen löser ut och hela huset blir strömlöst. Hubben är helt “död” även då strömmen är tillslagen. Detta hände även förra året i januari och då tog det en månad innan vi fick hjälp att åtgärda samma problemet. Har varit i kontakt med er via mail och telefon men får ingen hjälp att åtgärda problemet. När vi kontaktar er får vi bara massa bortförklaringar och att ni ska återkomma men detta gör ni inte. Nu går det inte ens att nå er på telefon längre. Anläggningen är knappt två år gammal så man hade hoppats att saker skulle hålla längre.
Urdålig support och noll förståelse för…
Urdålig support och noll förståelse för kunden.
I slutet av oktober 2025 slutade vår solcellsanläggning att fungera. I början av november 2025 startade jag ett supportärende. Först trodde Raymond att det var dataloggern det var fel på så den skulle bytas. När väl en ny datalogger kom och skulle installeras så visade det sig att hela växelriktaren är sönder.
Efter fyra (4) månader av väntan fungerar fortfarande inte anläggningen. Raymond skyller på leverantören av växelriktaren. Men vi är kund till Raymond inte till leverantören av växelriktaren så jag förutsätter då att Raymond ska lösa den här typen av problem. Att Raymond har problem med sina leverantörer ska inte läcka ut till mig som kund. Om en leverantör inte kan få fram en ny växelriktare så bör ju Raymond ersätta den med en växelriktare från en av sina andra leverantörer. Jag har påtalat detta i samtal med Raymond men svaret jag fick från support var att "ska vi ta den kostnaden?" Ja, självklart är det så om man är kundorienterad. Och som bolag får man då kräva ersättning av sin leverantör istället för att lägga det på kunden.
Supporten är under all kritik. De svarar inte på meddelanden, ger ingen kontinuerlig uppdatering på hur ärendet går. Jag ringer men får inte prata med rätt person. Men personen jag pratar med lovar att den som har hand om vårt ärende och att hen då ska kontakta oss. Absolut inget händer! Noll respons!
Införsäljning är Raymond bra på men support är de enormt dåliga på. Man får själv ligga på. Fast det verkar ändå inte hjälpa. De har tydliga brister i uppföljning av supportärenden. Jag rekommenderar ingen att anlita Raymond Solar för att anskaffa en solcellsanläggning.
Köpte batterier med ö-funktion
Köpte batterier med ö-funktion i Oktober 2024
Fick batterier installerade i slutet av Februari 2025, men ingen Ö-funktion. Dessutom fungerade inte styrningen av batterierna som den ska. Har haft flertal kontakter med dem om detta de senaste fem månaderna. Alltid massa fina ord och löften om att dem ska ta tag i problemen, men det är bara tomt prat. Det händer absolut ingenting. Känns inte som ett seriöst företag.

Svar från Raymondsolar
lovar mycket, dålig kundkontakt, sena leveranser
lovar mer än de håller, mycket dålig kundkontakt efter beställning. Man får själv ligga på. De har bristande uppföljning och styrning av leveranser - som blir försenade gång på gång. Betala inga förskott först när allt fungerar, dokumenterat. Kräv att de följer branschreglerna " Säker sol" -(det gör inte alla i branchen)

Svar från Raymondsolar
Efter att ha gått igenom marknaden och…
Efter att ha gått igenom marknaden och även lyssnat med grannar som köpt av Raymond så kom vi fram till att företaget verkar bra och seriöst.Det var proffsigt åtagande från försäljningen till slutförandet jan 2025
Tekniker på plats gjorde ett fantastiskt arbete i kyla och snö. All installation flöt på enl plan. Så här i efterhand så är vi fortfarande nöjda med solceller och batterier. Även webbinarien är ett utmärkt tillfälle att se och lära och vad som komma skall.
Jag köpte mina batterier i Aug 2024
Jag köpte mina batterier i Aug 2024, blev lovad installation månadsskiftet okt/ nov.
Det dröjde till feb 25 innan installationen, sedan fick installationen någon typ av nedslag som skulle åtgärdas men inget händer.
Nu är vi inne i April dvs 8 månader efter inköp, bästa vårsolsdagarna är snart borta och det händer ingenting.
Har kontaktat Raymond produktion men inte fått hjälp.
Kontaktat säljaren som ej responderar.
Så jag vill varna andra från att välja denna leverantör.

Svar från Raymondsolar
Felfri leverans
Det är sällan man anlitar en hantverkare eller leverantör som är helt felfri. En som planerar, stämmer av, följer upp och där allt faller på plats. Så var det dock med Raymond. Allt, precis allt har funkat exakt som det skulle. Kan varmt rekommendera dom.
Beställ inte solceller från Raymond
Beställ inte solceller från Raymond!
Deras bemötande med sina kunder är under all kritik. Jag beställde i april 2024. De skulle komma efter 12 veckor. 12 veckor kom och gick och ingen hörde av sig. I september (6 månader) fick jag meddelande att de skulle komma imorgon! De installerades, själva installationen var en pers för mig som kund. Så otrevliga så oproffsiga. Jag hade lagt närmare 30 000 på behandling, tvätt och målande av tak, de tog sönder takpannor, lämnade hål i slutet av dagen utan att nämna något och det regnade! Sen när det var klart så åkte de. Utan ett ord igen på 4 månader. Skrev till kundservice, försökte kontakta. Ingen svarar. Plötsligt fick jag ett meddelande att elektrikern "kommer imorgon" och installerar panelen. Mitt i sportlovet, som jag inte kunde och för att jag inte kunde just den dagen så dröjde det ytterligare 2 månader innan panelen var på plats. Förskottsbetalade en stor summa, och övriga fakturor skickades vid märkliga tillfällen med kort betalningstid på stora summor, ingen förvarning, ingen kommunikation i övrigt. Ekonomi svarar inte, inte kundtjänst, inte säljare. Ingen svarar, ingen tar ansvar. Jag blev utlovad kompensation då min 12 veckors leverans tog 1 år, men det har jag inte fått. Nu väntar jag fortfarande på det sista, men har redan fått slutfakturan som jag inte vill betala förrän allt är klart men ingen svarar igen. Beställ inte från Raymond! Välj annan leverantör!

Svar från Raymondsolar
Bra kommunikation och utmärkt slutresultat
Mycket bra kontakt och kommunikation under hela processen. Själva installationen var eg strulfri den också totalt sett, men anmärkning på att klämmor satt upp och ner föranledde ett återbesök för justering. Så rimligt med en fyra i betyg. Hela systemet med styrning har fungerat kanon under ett drygt år nu.

Svar från Raymondsolar
Undermålig kundservice – välj en annan leverantör!
Jag vill varna alla som funderar på att göra affärer med Raymondsolar. Deras kundservice är under all kritik – de svarar inte på frågor, ger ingen hjälp och verkar helt ointresserade av sina kunder efter att affären är avslutad.
Om du vill ha en leverantör som tar ansvar och erbjuder bra service, välj någon annan. Raymondsolar är inte ett pålitligt företag när det gäller kundsupport.

Svar från Raymondsolar
Strul strul strul
Likt många andra kunder har vi haft en jobbig resa med Raymond Solar. Vi valde Raymond tack vare deras prestanda på batterier, vilket normalt ger en högre avkastning om man kopplar batterierna till stödtjänster.
Vi beställde mitten augusti 2024 och blev lovade installation i mitten / slutet av september. Batterierna blev försenade med ca 2 veckor åt gången, med svepskäl som jag kan verifiera inte stämmer.
Till slut skulle batterierna komma veckan före julafton. Dvs 3 månader försenade. Då vi inte var hemma över jul och nyår ställdes vi inför att antingen släppa in Raymond med hjälp av en granne, betala i förskott innan installationen kunde slutföras i januari eller helt sonika vaska gröna avdraget för 2024.
Vi valde att förskottsbetala. Installationen blev dock ytterligare kalldusch. Batterierna fungerade inte som de skulle, och supporten kunde aldrig ge klara besked utan alltid väldigt svävande. Det tog ca 1 månad efter slutförd installation att få batterierna att bli korrekt installerade, där elektrikern fick komma tillbaka 2 gånger ytterligare.
Man får känslan av att Raymond inte vet vad de säljer och hur man skall få styr på grejerna. Nu peppar peppar, verkar det fungera som det ska sedan en vecka. Totalt ca 5 månader efter utlovad installation, efter hot om jurist och hävning av vårt avtal och kontakt med VD.
Till råga på allt har ersättningen från stödtjänsterna störtdykt med ca 90% (avstämt med Checkwwatts), vilket gör att payoffen på batterierna blir ca 40-45 år.
Avslutsningsvis en av mina sämsta affärer någonsin. Mestadels med tanke på erfarenheten från Raymond, men sen hur Svenska kraftnät kan sänka ersättnignen med 90% från tidigare års snitt. Näst intill bedrägligt av Svenska kraftnät, vilket givetvis inte är Raymonds fel.

Svar från Raymondsolar
Ett företag med bra service och ansvar!
Jag köpte en solcellsanläggning av Raymond solar för c:a 2 år sedan. Anläggningen har fungerat helt perfekt hela tiden men helt nyligen började den tillhörande laddboxen krångla.
Efter samtal med företaget om mitt problem fick jag felet åtgärdat inom några dagar.
Så jobbar ett seriöst företag!

Svar från Raymondsolar
Djupt besviken
Jag är oerhört besviken på bemötandet från Raymonds. Vid min beställning i februari 2024 betalade jag en del av kostnaderna direkt. Vi kom överens om att installationen skulle ske under första veckan i maj, och jag fick löfte om att det skulle ta max två veckor. Montörerna dök upp första veckan i maj och satte upp byggställningar runt huset, men det var då problemen började.
De mätningar som Raymonds hade gjort stämde inte, vilket ledde till förseningar. Vi fick vänta länge på ny leverans. När leveransen kom så var den inte fullständig så vi fick vänta ännu längre. När detta äntligen var klart trodde vi att solpanelerna skulle installeras omedelbart, då vi redan hade beställt dem och betalat en del av beloppet. Vid detta tillfälle gick det inte att få kontakt med Raymonds. När vi äntligen fick tag i någon meddelade Raymonds att våra solpaneler inte längre fanns, och att vi istället var tvungna att beställa nya från Kina.
Montörerna var professionella och mycket hjälpsamma, men de kunde inte fortsätta arbetet på grund av att Raymonds inte levererade panelerna. Vi bor i Sundsvall där vintrarna är mörka, och tanken var att kunna lagra solenergi under de långa sommardagarna. Hela huset var som en byggplats under hela sommaren.
Slutet på augusti installerades äntligen panelerna och mätaren. Innan allt var klart fick jag en faktura med bara 10 dagars betalningstid, trots att installationen fortfarande inte var färdig. När jag gjorde det slutade Raymonds att ge hjälp. De lämnade mig utan att slutföra installationen eller visa mig hur tekniken fungerade, och solcellerna var inte aktiverade. Det tog tre månader innan vi upptäckte att installationen inte var färdig. De få soliga dagarna vi hade innan snön och mörkret kom, gick till spillo. Jag fick ringa både elnät och Vattenfall för att förstå varför min mätare visade noll. Till slut var det jag som pressade Raymonds för att få svar, och det dröjde ända till mitten av november innan jag fick någon hjälp.
Jag blev lovad ersättning för all den förlorade tiden, men jag fick bara en del av det utlovade beloppet. Den sista delen, som skulle ha betalats ut i november, har jag fortfarande inte fått (februari). Efter detta har Raymonds slutat höra av sig.
Jag är djupt besviken. Detta var en stor investering, och det har inte bara varit en ekonomisk förlust, utan också en mental påfrestning.
Yvonne Mokdad Sundsvall

Svar från Raymondsolar
Katastrofservice
Katastrofservice. Försenad leverans. Betalning i förtid.
Checkwatt fungerar inte. Huvudsäkring fast automatsäkring löser emellanåt hela huset blir strömlöst checkwatt startar inte däremot så laddar chewatt batteriet under dagtid och laddar ur därefter utan styrning och förmodligen får jag betala elen och när det är som dyrast. Att få kontakt och hjälp är nästan omöjligt har mailat ett antal gånger ringt men de svarar inte. Hemsidan har en chatt som ger svar men håller tunt. Åren 2024 och 2025 fortsätter det.

Svar från Raymondsolar
Har precis samma historia som Peter…
Har precis samma historia som Peter Malmqvist 2 november 2024.
Varför blir det så här ?
Anders Andersson

Svar från Raymondsolar
Oseriös hantering av kunder
Jag är en 5 barns far och har inte riktigt tid med bolag som lovar mer än dom håller. Nu valde jag detta bolag för att dom verkade seriösa, men döm av min förvåning när jag efter beställning och lovad installation I år (Nov/Dec), blir meddelad att leverans sker v.52, trots att allt fanns på lager vid beställning i början av september. Installation i Januari, jag har valet att betala fullt innan årsskiftet så att jag kan ta del av det gröna bidraget samt att jag kommer bli kompenserade för inbärning av matrial vid leverans, inget matrial skall bäras in.
Ghostad på linked in av Mattias Hansson då han ej vill bemöda sig med att besvara hanteringen av sina kunder. Det är kundbemötandet ni har att se fram emot när ni väljer detta företag. Jag hoppas fortsättningen av detta ärende hanteras med bättre kundbemötande, samt att man håller det man lovat i skrift.
/Peter

Svar från Raymondsolar
Nöjd
Beställt solceller med en Energyhub växelriktare från Ferroamp som jag förra året kompletterade med ett batteri och elbilsladdare. Allt fungerat bra och professionellt genomfört!

Svar från Raymondsolar
Tidigare Gruppsol.
Tidigare Gruppsol.
Proffsig säljare. Värdelös kundvård. Ghostar sina kunder. Tagit 2 år för oss att få vår anläggning helt klar.

Svar från Raymondsolar
Detta är Trustpilot
Vem som helst får skriva ett omdöme på Trustpilot. Den som skriver ett omdöme äger sitt omdöme och detta innebär att personen i fråga kan redigera eller ta bort sitt omdöme när som helst. Omdömen finns kvar på Trustpilot sålänge omdömeslämnarens konto är aktivt.
Företag kan be sina kunder om omdömen via automatiska inbjudningar. Dessa omdömen markeras som verifierade för att visa att det handlar om verifierade upplevelser.
Läs mer om andra typer av omdömen.
Vi skyddar vår plattform med hjälp av dedikerade medarbetare och smart teknologi. Läs mer om hur vi bekämpar falska omdömen.
Läs mer om omdömesprocessen på Trustpilot.
Här är 8 tips på hur man kan skriva omdömen på bästa sätt.
Verifieringen hjälper till att säkerställa att det är riktiga människor som skriver omdömena som du läser på Trustpilot.
Att erbjuda belöningar för omdömen eller att bara be en viss grupp personer att skriva ett omdöme kan påverka företagets TrustScore. Detta strider mot våra riktlinjer.







